Project

Rijksmuseum

Méér in het Museum

Periode
2021-2023
Totaalbedrag
€ 174.000
Voor de Rijksmuseum Soundtracks nodigt het Rijksmuseum elke keer een andere jonge, Nederlandse DJ uit om een muzikale audiotour samen te stellen langs zelfgekozen objecten in het museum.




Sinds kort heeft het Rijksmuseum het streven om een uitgesproken een betrokken achterban van jongvolwassenen (18 – 30 jaar) op te bouwen, en hen te laten voelen dat het Rijksmuseum ook van hen is. Deze groep staat midden in de samenleving, kent een divers profiel (achtergrond, interesses, woonplaats) en past binnen verschillende door het Rijksmuseum gedefinieerde doelgroepen (onder meer museumliefhebber, potentiële bezoeker en cultuurtoerist). Door jongvolwassenen bij het museum te betrekken, streven ze ernaar om het museum blijvend relevant houden voor toekomstige generaties.

Om de jongvolwassenen aan het Rijksmuseum te binden, krijgen jongeren een luidere stem in de publieksprogrammering – een programmering voor en door jongeren. In 2021 zijn onder de titel Méér in het Rijksmuseum, met steun van de VandenEnde Foundation, de Rijksmuseum Soundtracks ontwikkeld. Binnen de kaders van het oorspronkelijke plan om het museum te laten fungeren als podium voor jong talent, ontstonden de (corona proof) Soundtracks onder de voortdurende beperkingen van de coronapandemie – in samenwerking met een speciaal aangestelde medewerker.
In 2022 en 2023 zullen de Soundtracks worden doorgezet als één van de manieren om de doelgroep jongvolwassenen langdurig aan het museum te binden.

De museumcollectie en de persoonlijke interpretatie daarvan vormen de basis voor de audiotour, maar uitleg wordt niet gegeven: de bezoeker laat zich leiden door wat hij hoort en ziet. Rijksmuseum Soundtracks is vernieuwend omdat kunst en geschiedenis op een non-traditionele worden ervaren. Voor het eerst wordt de audiotour niet gebruikt om kennis over te dragen, maar om emoties op te roepen en objecten extra betekenis te geven. Door de Soundtracks ziet de bezoeker méér in het Rijksmuseum.

Bereik
Om het gewenste publiek te bereiken, werkt het Rijksmuseum samen met partners die al in contact staan met de doelgroep. Door hun werk bijvoorbeeld op hun social mediakanalen te delen, betrekken ze tienduizenden volgers bij hun werk, met enthousiaste reacties tot gevolg. Anderzijds werden samenwerkingen opgezet met Museumnacht en Amsterdam Dance Event (ADE). Op vertoon van een toegangsbewijs van een van beide evenementen ontvingen bezoekers éénmalig gratis toegang tot het museum om de Soundtracks te komen volgen, maar ook om kennis te maken het Rijksmuseum.

Voortzetting 2022-2023
De ambitie van het Rijksmuseum voor de komende twee jaar is om nieuwe muzikale talenten te betrekken om de groep jongvolwassenen die we met de eerste lichting Soundtracks hebben bereikt te vergroten en verder aan het Rijksmuseum te verbinden. Met steun van de VandenEnde Foundation kan het concept worden ingebed in het reguliere educatieve aanbod. In elk resterend kwartaal van 2022 en 2023 wordt, steeds met een andere artiest, een nieuwe Soundtracks gelanceerd.
Na 2023 wordt het format van de Soundtracks opnieuw gewogen.

De VandenEnde Foundation ondersteund het project Méér in het Museum in de periode 2021-2023 met € 25.000,- per jaar. Bovendien schenkt de Foundation in zowel 2022 als 2023 € 49.500,- voor de Rijksmuseum Soundtracks.