De Belofte Jan Beuving

28 januari 2021 | Kunst & Cultuur

De Belofte

We dromen de zalen vol.

Wat begon als een hoopvolle tekst speciaal geschreven voor één theater werd al snel omarmd door de gehele culturele sector en groeide uit tot de droom van een nationaal cadeau dat per vandaag sectorbreed wordt verspreid. Als hart onder de riem voor heel Nederland.

De column (geschreven door Jan Beuving) beschrijft de schoonheid en magie van een lege zaal en de belofte die een lege zaal herbergt. En dat, zolang de zalen leeg zijn, die belofte alleen maar grote wordt. En dat wij als hele sector, als de zalen straks weer open mogen, die belofte allemaal zullen waarmaken: wij zullen er staan straks, als we weer mogen.

De column heeft binnen een aantal weken onverwacht de hele (podium)kunstensector samengebracht. Bijzonder daarbij was dat het de aanmeldingen vanuit alle hoeken van de sector kwamen: bis-orkesten, impresariaten, schouwburgen, dansgezelschappen, vrije producenten, brancheverenigingen, (theater)ensembles, opleidingen, ga zo maar door.

Om die gezamenlijke breedte aan disciplines en diversiteit van onze sector representeren, is een vijftal prominente artiesten gevraagd de tekst uit te spreken en te implementeren in een visueel kunstwerk van een kleine 2 minuten. Hans van Manen (dans), Peter Pannekoek (cabaret), Soumaya Ahouaoui (toneel), Jaap van Zweden (klassieke muziek) en Simone Kleinsma (musical) hebben er aan mee gewerkt. Regisseur van de video is Katja Akkerman met haar vaste cameraman Rob Koers. Katja maakte de video  ‘The show must go on’ van het Metropole Orkest en Di-Rect zanger Marcel Veenendaal die onlangs online veelvuldig gedeeld is. Voor de video werd er verder samen gewerkt met danser Uri Eugenio (LeineRoebana) en een viertal pianisten: Hannes Minnaar, Yang Yang Cai, Helena Basilova en Iris Hond. Zij spelen op 4 vleugels een deel uit Canto Ostinato van Simeon ten Holt.

De VandenEnde Foundation heeft € 50.000 gedoneerd aan de campagne.